Šeštokų edukacinė išvyka. Universalaus mokymosi dizaino prizmė
Birželio 12 dieną Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijos 6a ir 6b klasių mokinių laukė neeilinė kelionė – edukacinė išvyka po Panemunę (aplankant Panemunės, Raudonės, Raudondvario pilis bei Veliuonos piliakalnius). Tai buvo ne tik smagi kelionė, bet ir tikslingas mokymo(si) procesas, kuriame taikomi Universalaus mokymosi dizaino (UMD) principai, siekiant įtraukti kiekvieną mokinį pagal jo gebėjimus ir mokymosi stilių.
Įvairovė pateikiant informaciją (KAS?)
Pažintinė kelionė prasidėjo dar autobuse. Gidai priminė Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijos istoriją. Mokykloje apie 10 metų buvo leidžiamas laikraštis „Spindulys“ (kuravo mokytoja Nijolė Žukienė). Vaikams buvo skaitomi laikraščio straipsniai, etiudai, apsakymai, garsinami jų autoriai. Mokiniai, susiradę laikraščio nuorodą savo mobiliuosiuose įrenginiuose (https://sauletekiskl.lt/?s=laikra%C5%A1tis), galėjo kartu stebėti ir skaityti tekstus. Kai kurie šeštokai didžiavosi, kad nagrinėjamų kurinių autoriai yra jų broliai ar sesės. Vaikai dalijosi įspūdžiais, samprotavo, kokia yra dabartinių mokinių kūryba. Mokiniai pasakojo apie dalyvavimą konkursuose bei pasiekimus.
Važiuojant autobusu, buvo tyrinėjamos apylinkės: šeštokai ieškojo informacijos apie vėjo jėgainių parką, apie Nemuną, Lietuvos piliakalnius bei kitus geografinius ir kultūrinius objektus. Kad visi mokiniai galėtų suprasti ir įsisavintų istorines žinias apie lankomas vietas, informacija buvo pateikta skirtingais būdais: gidai ne tik pasakojo istorijas, bet ir naudojo vizualines priemones – žemėlapius, paveikslus, planus. Mokiniai gavo informacijos lapus su iliustruotais faktais ir QR kodais, vedančiais į trumpus vaizdo pasakojimus. Keli išvykos dalyviai, norėdami atidžiau išklausyti informaciją, naudojosi ausinėmis.
Mokymosi motyvacija ir įsitraukimas (KODĖL?)
Kad mokiniai aktyviai įsitrauktų į edukacinį procesą, buvo pasitelktos motyvuojančios UMD strategijos: dar prieš kelionę šeštokai pasirinko jiems įdomiausią pilį ar kitą kultūrinį objektą, kurį norėtų tyrinėti. Naudotas žaidimas „Mokausi per nuotykį“ – už kiekvieną aktyvų įsitraukimą mokiniai rinko taškus ir vėliau už juos gavo mažas simbolines dovanėles. Grįžtant atgal vyko refleksijos sesija – su vaikais aptarta, kada ir kur buvo įdomiausia, kas buvo nauja, ko norėtų išmokti ateityje.
Skirtingi būdai parodyti, ką išmokai (KAIP?)
Grįžę iš kelionės, mokiniai turės galimybę pasirinkti individualų būdą, kaip atskleisti tai, ką sužinojo: vieni galės kurti vaizdo dienoraščius, kuriuose dalinsis įspūdžiais apie aplankytus objektus, kiti galbūt norės piešti pilies gyvenimo scenas, komiksus, kurs laikraščio puslapį apie pilies „naujienas“, statys pilių modelius iš popieriaus, molio ar kitokių gamtinių medžiagų. Mokiniams pasiūlyta nepamiršti ir kūrybinio rašymo (pvz., „Jei būčiau pilies sargas…“), remiantis faktais ir refleksijomis, sukurti žemėlapį. Priminta, kad galima dirbti poromis ir grupėmis – kiekvienas komandos narys prie darbo galėtų prisidėti įsivertinęs savo stipriąsias puses (gebėjimą rašyti, piešti, redaguoti, kalbėti ir kt.).
Edukacinė išvyka – puikus UMD principų taikymo pavyzdys: kiekvienas mokinys rado sau tinkamą būdą mokytis, tyrinėti ir kurti. Vieni labiau atsiskleidė klausydamiesi pasakojimo, kiti – kurdami, reflektuodami ar veikdami komandoje. Skirtingos formos, užduotys ir priemonės sudarė sąlygas kiekvienam vaikui patirti sėkmę. Ne veltui, grįžtant namo, autobuse iki pat Klaipėdos netilo vaikų dainos ir skambėjo juokas.
Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis. „Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.
Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijos TŪM projekto koordinatorė Andžela Tamašauskienė