UMD strategijos stiprina kiekvieną mokinį
Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijoje balandžio mėnesį startavo ilgalaikė veikla „Universalaus mokymosi dizaino strategijos elementų taikymas“. Atsakingai ieškojome ir rinkomės šios veiklos vykdytojus, todėl dabar džiaugiamės neapsirikę: Trakų švietimo centro darbuotojai pasiūlė dar neišbandytas veiklas ir galimybę per patyrimą įsisąmoninti universalaus mokimosi dizaino strategijų taikymo mechanizmą.
Balandžio 25 dieną vykusiame seminare lektorė dr. Oksana Marčėnaite parengė veiklos dalyvius praktiniams užsiėmimams. Gegužės 26 dieną pedagogai lankėsi Kaišiadorių šventosios Faustinos mokykloje-daugiafunkciniame centre, o gegužės 27 dieną – Trakų mokyklose. Parengtos praktinio UMD taikymo veiklos su Klaipėdos „Aitvaro“ gimnazijos 1-omis klasėmis bei Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijos 6-omis klasėmis.
Universalaus mokymosi dizainas (UMD, angl. Universal Design for Learning – UDL) – tai mokymo planavimo metodas, skirtas atsižvelgti į visų mokinių poreikius, nepriklausomai nuo jų gebėjimų, patirties ar iššūkių. UMD siekia suteikti lygias galimybes mokytis visiems. Pagrindinės strategijos pagal tris UMD principus yra šios:
- Skirtingi informacijos pateikimo būdai (KAS?).
Tikslas: užtikrinti, kad mokiniai galėtų suprasti informaciją įvairiais būdais.
Strategijos:
Naudoti vizualines priemones (diagramas, paveikslus, vaizdo įrašus).
Leisti klausytis įrašų ar skaityti tekstus garsiai.
Suteikti galimybę naudotis žodynais, paaiškinimais, pavyzdžiais.
Paaiškinti sąvokas skirtingais būdais: per istorijas, metaforas, kontekstus.
- Skirtingi būdai, kaip mokiniai gali išreikšti, ką išmoko (KAIP?).
Tikslas: leisti mokiniams pasirinkti jiems tinkamiausią būdą parodyti savo žinias.
Strategijos:
Leisti kurti plakatus, pristatymus, vaizdo įrašus, rašyti tekstus, naudoti kompiuterines programas.
Naudoti interaktyvias veiklas: vaidmenų žaidimus, simuliacijas, kūrybines užduotis.
Suteikti pasirinkimą tarp skirtingų užduočių ar užduočių formatų.
Naudoti technologijas, kurios padeda saviraiškai (pvz., teksto į kalbą įrankiai, angl. text-to-speech, TTS).
- Skirtingi būdai įtraukti mokinius į mokymosi procesą (KODĖL?).
Tikslas: motyvuoti mokinius ir skatinti juos aktyviai dalyvauti.
Strategijos:
Leisti rinktis temas, kurias nori nagrinėti.
Kurti prasmingas, realiame gyvenime pritaikomas užduotis.
Naudoti žaidybinimą (taškų sistema, iššūkiai, prizai).
Teikti aiškią grįžtamąją informaciją, skatinti savirefleksiją ir tikslų kėlimą.
Kurti saugią ir palaikančią mokymosi aplinką.
Užsiėmimo dalyviams didžiulį įspūdį padarė informacijos pateikimo aiškumas ir konkretumas, aplankytų ugdymo įstaigų darbuotojų entuziazmas ir atsidavimas, jų sėkmės istorijos. Esami dėkingi veiklos organizatoriams, savo darbo patirtimi pasidalinusioms mokykloms ir jų kolektyvams: Kaišiadorių šventosios Faustinos mokyklai-daugiafunkciniam centrui, Senųjų Trakų Kęstučio progimnazijai, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijai. Nuoširdus ačiū Trakų švietimo centro direktorei Nijolei Lisevičienei už įsiklausymą ir dėmesį mūsų mokyklai.
Pabaigai – kolegų frazė: „Kaip gerai, kad yra tas TŪM projektas, kiek gerų dalykų leidžia sužinoti ir patirti“!
Programa finansuojama #NextGenationEU lėšomis. Programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra
Klaipėdos „Saulėtekio“ progimnazijos TŪM projekto koordinatorė Andžela Tamašauskienė